lauantai 15. lokakuuta 2016

Musiikin-tunnit: ohjaustilanne ryhmässä 10.10.2016 (Marko Salmela)

Meille oli edellisillä musiikin tunneilla annettu tehtäväksi valmistaa ryhmissä musiikillinen ohjaustuokio ja käyttää apuna opettajan antamia tekstinpätkiä. Ohjeet olivat suuntaa antavia: olisi hyvä, jos teksti esiintyisi jollain tavalla esityksessä, mutta se ei ollut pakollista. Teksti voi toimia myös inspiraation lähteenä toiminnalliselle ohjaustuokiolle.

Päätimme ryhmänä tehdä ohjaustuokion, jossa liitimme tekstin musiikkiin. Meillä oli powerpoint-esitys, jossa oli opettajan antamat sanat ja taustalla soi aiheeseen sopiva kappale. Ohjaustuokion aikana jokainen osallistuja sai piirtää muiston tai mielikuvan siitä, mitä esitys toi mieleen. Saimme tuotoksena hyvin erilaisia muistoja ja mielikuvia - jollain tuli mieleen lapsuuden tapahtuma, toinen meni mielessään mökille, kolmas lähti mielikuvamatkalle aavalle merelle. Yhtä oikeaa tapaa piirtää ei ollut. Olisin halunnut liittää blogiin meidän esityksen, mutta ikävä kyllä tähän ei pysty liittämään powerpointtia. Alla kuitenkin muutama kuva esityksestä :)




  

Mielestämme esitys onnistui hyvin ja kaikki olivat innokkaasti mukana. Tätä toiminnallista menetelmää voisi käyttää periaatteessa minkä ryhmän kanssa vain. Jos asiakas ei vaikka pysty piirtämään, muistoja tai mielikuvia voi kertoa ääneen. Menetelmän toteutusta muuntamalla ja esimerkiksi musiikkia vaihtamalla, tästä saisi helposti myös lapsille sopivan. Jos tuntuu, että asiakkaan on vaikea keksiä jotain yksittäistä muistoa, aihetta voi myös rajata: esimerkiksi kiva kesäpäivä tai tapahtui viime talvena. Suuntaa antamalla, muiston tai mielikuvan esiin tuominen voi olla helpompaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti