Tänään meillä oli ensimmäiset musiikin tunnit. Musiikin tuntien tehtävä on antaa meille työkaluja siihen, millaisin erilaisin keinoin voimme käyttää musiikkia tulevassa työssämme. Käyttääkseen musiikkia työvälineenä, ei välttämättä tarvitse olla musiikillisesti lahjakas, vaan on esimerkiksi ihan ok käyttää valmista musiikkia jonkun toiminnallisen tunnin osana.
Tämän tunnin aiheena oli erityisesti rytmiikka ja teimme erilaisia rytmiin liittyviä harjoituksia.
RYTMIYMPYRÄ
Mennään istumaan rinkiin ja yksin ringissä olijoista määrittää rytmin jota kaikki sitten toistavat. Tarkoituksena on pysyä tässä rytmissä, ei hidastaa, eikä nopeuttaa. Rytmiympyrää voi varioida monin eri tavoin esim. aloittaa ensin yhdellä rytmillä ja vaihtaa tietyn toistomäärän jälkeen toiseen ja taas toiseen. Tämä harjoitus kehittää erityisesti rytmitajua ja toimii myös eräänlaisena muistiharjoituksena. Tätä harjoitusta voi käyttää sovellettuna melkein minkä ryhmän kanssa tahansa.
JATKUVA RYTMI PARIN KANSSA
Ensin valitaan joku luku, mihin asti rytmiä lähdetään toteuttamaan esim. luku 3. Sitten mietitään, mitä kunkin numeron kohdalla (1,2 ja 3) tehdään. Esim. 1. askel, 2. sormien napsautus ja 3. taputus. Tätä rytmiä tehdään sitten parin kanssa vuorotellen, niin että se jatkuu ja jatkuu..
Henkilö 1: Henkilö 2:
1.Askel 2.Napsautus
3.Taputus 1.Askel
2.Napsautus 3.Taputus (ja alusta henkilö 1.askel jne..)
Tässä harjoituksessa on tarkoitus pysyä parin kanssa samassa rytmissä, ei hidastaa eikä nopeuttaa. Harjoitusta voi myös vaikeuttaa vaihtamalla puolta esim. ensimmäisellä kierroksella askel oikealla jalalla, toisella kierroksella askel vasemmalla jne. Tämä harjoitus kehittää erityisesti muistia ja koordinaatiota ja on mielestäni myös erityisen hyvä keskittymisharjoitus. Tätä harjoitusta voisi tehdä esimerkiksi lasten kanssa ja samalla harjoitella edellä mainitsemiani asioita.
SORMIEN VETO
Asetutaan seisomaan rinkiin vierekkäin ja jokainen nostaa oikean peukalon ylös ja ottaa vasemmalla kädellä kiinni vieruskaverin peukalosta. Sitten yksi ringissä olijoista saa päättää mihin asti lasketaan ja millä rytmillä mennään. Esimerkiksi numeroon 3 asti: yksi, kaksi, kolme vai yk-si, kak-si ja kol-me, jolloin toiminta tapahtuu viimeisen numeron viimeisellä tavulla. Viimeisen numeron kohdalla puristetaan mahdollisimman nopeasti vasemmalla kädellä vieruskaverin peukalosta, ettei peukku pääse karkuun ja samalla yritetään vetää oikean käden peukkua pois, ettei kaveri saa sitä loukkuun. Yleensä näistä onnistuu kuitenkin vaan toinen - joko saat oman peukun vedettyä pois tai sitten puristettua kaverin peukalon nalkkiin. Tämä harjoitus voisi toimia hauskana jäänmurtajana tilanteessa, kuin tilanteessa. Esimerkiksi kun pyritään siihen, että uusi ryhmä ryhmäytyisi. Leikki alkaa väkisinkin naurattaa ja on siksi hyvä ilmapiirin keventäjä :)
Seuraavia tunteja varten saimme ohjeistuksen valita opettajan tuomista valmiista teksteistä mieleisen ja kehittää sen ympärille musiikillisen toiminnallisen harjoituksen. Äkkiseltään harjoituksen toteutus tuntui haastavalta, mutta kun ryhmä pistää kaikki voimansa peliin, saadaan varmasti ihmeitä aikaan ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti