DRAAMASOPIMUS
Tunnit lähtivät liikkelle draamasopimuksesta, jossa sovittiin yhteiset pelisäännöt tunneille. Sopimuksen tarkoituksena on, että kaikilla olisi mahdollisimman mukava ja turvallinen olo ryhmässä, niin että uskallettaisiin myös heittäytyä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita, eikä ketään saa mollata..tärkeitä asioita muistaa myös tämän tunnin ulkopuolella :)
ALKULÄMMITTELY
Seuraavaksi teimme alkulämmittelyn. Taustalla oli musiikkia ja tehtävänä kävellä ja samalla venytellä musiikin tahtiin. "Venyttäkää niitä lihaksia, jotka ovat päivän aikana jumiutuneet", kuului opettajan ohjeet musiikin seasta. Ja mehän venyteltiin.
NARU VETÄÄ
Naru vetää- leikki lähtee liikkelle siitä, että kaikki asettuvat lattialle makaamaan. Sitten ohjaaja ohjeistaa, että katosta roikkuu piiitkä naru joka vetää aina jotain kehon osaa ylöspäin. Ohjaaja voi vaikka sanoa, että: "Nyt naru tarttuu isovarpaaseen!" ja osallistujat lähtevät viemään jalkaa isovarvas edellä kattoa kohti. Tarkoitus on kurottaa mahdollisimman pitkälle ja pitää asento, kunnes ohjaaja sanoo: "Nyt naru katkeaa!" ja osallistujat pudottavat raajan takaisin lattiaan. Naru vetää- leikkiä voi kuvittaa mielikuvilla ja leikin ympärille voi kehittää myös tarinaa. Ryhmäläisiltä voi myös kysyä, mihin naru seuraavaksi tarttuu. Kuvittelisin, että tämä leikki voisi olla erityisen kiva lapsiryhmälle.
KATSEKONTAKTIHIPPA
Katsekonkaktihippaa varten valitaan pari ja mielellään sellainen, joka ei ole niin tuttu. Katsekontaktihipassa toinen on hippa ja toinen pyrkii kaikin keinoin välttämään hipan katsetta. Hippa vaihtuu, kun katseet kohtaavat. Leikin nopeutta voi säädellä musiikin avulla - nopea musiikki pistää parin liikkumaan nopeammin ja hidas musiikki hitaammin. Meillä leikki oli nopean musiikin tahtiin ja voin sanoa, että hiki tuli!
VAKOOJA
Osallistujat valitsevat taas ihmisen, joka ei ole niin tuttu. Valintaa ei kerrota muille. Sen jälkeen jokainen lähtee katseellaan seuraamaan valitsemaansa henkilöä, niin ettei toinen huomaa. Ryhmäläiset liikkuvat samalla ympäri tilaa, mutta ei ringissä koska silloin leikki on liian helppo. Tarkoitus on pysyä vakoiltavan takana tai toisella puolella, ettei vakoilija jää kiinni. Taustalla soi teemaan tietysti James Bond tunnari.
Toisessa vaiheessa vakoilija lähtee lähestymään vakoiltavaa ja ottaa tämän kiinni. Meidän ryhmä sai aikaan aikamoisen kasan, kun ryhmäläiset yrittivät ottaa kiinni toisiaan :)
NORSU, PALMU, GORILLA, TARZAN
Ensin mennään rinkiin ja käydään liikkeet läpi.
Norsu: toisella kädellä nenästä kiinni ja toista kättä heilutetaan suorana edes taas nenän korkeudella.
Palmu: kädet kohti kattoa ja puolelta toiselle heiluttelua.
Gorilla: käännytään oikean puoleisen kaverin puoleen, nypitään tämän olkapäästä "ötököitä" ja syödään niitä
Tarzan: taotaan rintaa ja samalla huudetaan tarzan-huuto.
Yksi on aina ringin keskellä ja osoittaa jotain ringissä olijaa sanoen samalla norsu, palmu, gorilla tai tarzan. Kyseisen henkilön on sitten tehtävä sanottu liike mahdollisimman nopeasti ja oikein. Jos liike menee väärin tai liikkeen tekemisessä epäröi, joutuu itse ringin keskelle. Hienosta töppäämisestä ja ringin keskelle joutumisesta annetaan aplodit. Ja näin leikki jatkuu..Tämä leikki sopii mielestäni erilaisiin tilanteisiin kevennykseksi ja ns. jäänmurtajaksi. On enemmän kuin suotavaa mokata, että pääsee ringin keskelle pomottamaan muita.
VÄRI JA LIIKE
Ensimmäinen vaihe tehdään yksin. Jokainen ottaa tilaa huoneesta ja laittaa silmät kiinni. Tarkoitus on tehdä sen värin mukaista liikettä, jonka ohjaaja sanoo. "Millainen on punainen..millainen on vihreä..?" Ohjaaja seuraa, että kaikki pääsevät mukaan ja antaa tarpeeksi aikaa löytää luontainen liike.
Seuraavaksi otetaan pari, jolle tehdään jotain näistä liikkeistä ja pari arvaa mikä väri se on. Oli yllättävän helppoa arvata, mitä väriä pari tarkoitti. Huomasimme, myös että moni oli tehnyt samankaltaista liikettä samalle värille. Tämä harjoitus sopii myös mielestäni kaikenlaisille ryhmille.
ÄÄNIMAAILMA
Äänimaailmassa on tarkoitus oman kehon avulla luoda äänimaailma esim. metsä, kesäpäivä, ranta tms. Äänimaailmassa ei saa puhua, mutta äänen tuottaminen kaikilla muilla tavoilla on sallittua. Yleisö asettuu kuuntelemaan silmät kiinni ja harjoituksen lopuksi yleisö saa arvata, mikä paikka on kyseessä. Tämä voisi toimia esimerkiksi tutustumisharjoituksena, koska siinä kartoitetaan jokaisen osallistujan "erityistaidot" äänimaailmaan liittyen ja samalla opitaan tuntemaan toista.
KOHTAUKSET
Viimeisenä harjoituksena oli kohtaukset. Jokaiselle ryhmälle annettiin repliikki, jonka perusteella piti luoda näytelty kohtaus (max 3-4min) ja 3 still kuvaa. Ainoa sääntö oli, että annetun repliikin piti esiintyä kyseisessä kohtauksessa. Kohtauksesta valittiin sitten 3 still kuvaa: kohtauksen alusta, keskeltä ja lopusta.
Ensin tehtiin still kuvat. Yleisö asettui istumaan näyttelijöiden eteen ja komennon "silmät kiinni" aikana, näyttelijät asettuivat still kuvaan. Komennolla "silmät auki", yleisö sai katsoa hetken kuvaa, kunnes tuli taas komento "silmät kiinni", jonka aikana näyttelijät asettuivat taas toiseen asentoon. Still kuvat antoivat esimakua tulevasta kohtauksesta. Still kuvien jälkeen esitettin koko kohtaus. Meidän ryhmän aiheena oli "ahkerat työmiehet".
Minusta viimeinen tehtävä oli kaikkein hauskin, koska siihen ei oltu asetettu tiukkoja rajoja ja näin pääsi oikeasti heittäytymään! Ja totta kai oli mukava nähdä puolestaan, mitä muut olivat keksineet :) Ekojen tuntien jälkeen jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä seuraavailla tunneilla on vuorossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti